Kardiolog, badanie serca, EKG wysiłkowe Katowice ⋆ dr Łukasz Szczygieł

Diagnostyka kardiologiczna

Badanie serca

W mojej praktyce lekarskiej przeprowadzam diagnostykę kardiologiczną najczęstszych objawów sercowych, z którym zgłaszają się pacjenci: bóle zamostkowe, duszność wysiłkowa, kołatania serca, skoki ciśnienia tętniczego.

Badania serca, którymi się posługuję to:

• ECHO serca, czyli UKG,
  • EKG wysiłkowe na bieżni, czyli test wysiłkowy,
  • EKG metodą Holtera, czyli 24-godzinne monitorowanie EKG,
  • EKG spoczynkowe.

kardiolog katowice
ekg wysiłkowe piekary śląskie

Badanie wysiłkowe serca

Próba wysiłkowa na bieżni ruchomej opiera się na obserwacji zmieniającego się zapisu EKG pod wpływem zwiększającego się wysiłku fizycznego. Wysiłek powoduje zwiększanie zapotrzebowania na tlen, co organizm kompensuje przez zwiększenie przepływu przez naczynia wieńcowe.

U osób z niewydolnością przepływu wieńcowego (czyli chorobą niedokrwienną serca, zwaną też chorobą wieńcową) powyżej pewnego wysiłku, nie może już dalej zostać pokryte to zapotrzebowanie drogą zwiększonego przepływu i rozwijają się cechy niedokrwienia mięśnia sercowego.

Wskazania do testu wysiłkowego

• Diagnostyka bólów w klatce piersiowej.
  • Diagnostyka zmian w EKG spoczynkowym określane jako „niespecyficzne”.
  • Ocena zaawansowania choroby niedokrwiennej serca.
  • Ocena skuteczności leczenia choroby niedokrwiennej serca.
  • Kwalifikacja do badań inwazyjnych (koronarografia) lub nieinwazyjnych (angioTK tętnic wieńcowych).
  • Kwalifikacja do właściwego etapu rehabilitacji u osób po zawale mięśnia sercowego i przeszczepieniu serca.
  • Diagnostyka zaburzeń rytmu serca.

Wynik testu wysiłkowego przekazywany jest w formie opisu, z dołączonymi wykresami (zapisem czynności elektrycznej serca w wybranym czasie) w dniu badania.