Obrzęk limfatyczny, diagnostyka i leczenie ⋆ dr Łukasz Szczygieł

Obrzęk limfatyczny

Przyczyny obrzęku limfatycznego

Po pierwsze należy sobie odpowiedzieć czym jest obrzęk limfatyczny. A jest nim przewlekły zastój chłonki, który objawia się narastającym w ciągu dni i miesięcy obrzmieniem rąk lub nóg. To choroba trudna do wyleczenia, ale można ją skutecznie kontrolować.

Jego główną przyczyną jest:

• uszkodzenie zapalne, bądź urazowe naczyń i węzłów chłonnych,
  • celowe lub nieuniknione zniszczenie węzłów chłonnych i naczyń limfatycznych w trakcie leczenia onkologicznego (zabiegi z usunięciem węzłów chłonnych i radioterapia),
  • wrodzony niedorozwój naczyń i węzłów chłonnych.
obrzęk żyły leczenie tarnowskie góry
obrzęki poradnia katowice

Jak objawia się obrzęk limfatyczny

• Początkowo obrzęk jest niewielki, dotyczy stopy i kostki, objawia się tylko wieczorem, w okresie lata (zimą zanika).
  • Później bezboleśnie narasta w górę i nie zanika po nocy. Skóra w okolicy objętej obrzękiem ulega pogrubieniu (objaw Stemmera – brak możliwości ujęcia i uniesienia skóry grzbietu drugiego palca stopy).
  • Następnie dochodzi do utrwalenia obrzęku z przerostem skóry i jej nadmiernym rogowaceniem (słoniowacizna).
  • Obrzęk sprzyja rozwojowi bakterii i zmianom zapalnym skóry, tkanki podskórnej i naczyń limfatycznych, pojawia się róża – infekcja paciorkowcami, z silnym zaczerwienieniem i uciepleniem skóry lub nawet gorączką.
  • Infekcje nawracają niszcząc naczynia limfatyczne, co zwiększa obrzęki i ułatwia odnawianie się stanu zapalnego, tworząc błędne koło.

Obrzęk limfatyczny należy różnicować z innymi chorobami: serca, nerek, stawów czy tarczycy.

U chorych z niewydolnością żylną obrzęk powstaje w wyniku ucieczki płynu z krwi do tkanki podskórnej przez ściany żylaków.

Z wiekiem ilość schorzeń wzrasta, zatem „czyste” formy obrzęku limfatycznego występują bardzo rzadko.

Leczenie obrzęku limfatycznego wymaga obowiązkowego zastosowania kompleksowej terapii przeciwobrzękowej, której składowe to:

• bandażowanie wielowarstwowe, opatrunki z pastą cynkową lub gotowe wyroby uciskowe oraz ćwiczenia ruchowe aktywizujące kończynę,
  • drenaż limfatyczny manualny i pneumatyczny,
  • dieta niskosolna bogatobiałkowa.