Usuwanie laserowe pajączków i zmian żylnych ⋆ dr Łukasz Szczygieł

Laser przezskórny

Laserowe usuwanie nieprawidłowych zmian żylnych, to bardzo nowoczesna i skuteczna metoda. W procedurach flebologicznych używam energii wytwarzanej przez dwa typy laserów przeskórnych.

Laser Nd:YAG

Służy do usuwania drobnych pajączków trudnych do zlikwidowania skleroterapią. Istotą zabiegu laserowego jest wytworzenie energii o takich parametrach, która wywołuje termiczny efekt podgrzania i zniszczenia ściany pajączka, a nie otaczającej skóry. Laser Nd:YAG emituje wiązkę energii o długości fali 1064nm, która w połączeniu z krótkim czasem emisji oraz z następowym działaniem systemu chłodzenia naskórka, zmniejsza odczucie ciepła i niweluje ból odczuwany w trakcie procedury.

Zabieg jest mało bolesny, mimo że jeden impuls laserowy zamyka pajączek na długości aż 10mm.

usuwanie pajączków laserem śląsk
laser pajączki cena katowice

Laser nanosekundowy typu Q-Switched

Laser nanosekundowy typu Q-Switched stosuję w celu zmniejszenia stopnia nasilenia brązowych zmian skórnych występujących na nogach wskutek przewlekłej niewydolności żylnej, bądź do usuwania resztkowych przebarwień po skleroterapii.

Bardzo krótkie (nanosekundowe) impulsy o bardzo dużej mocy penetrują przez skórę i rozbijają zdeponowaną śródtkankowo brązowe barwniki: melaninę i hemosyderynę (efekt fotoakustyczny). Impuls energii lasera o długości fali 532nm działa płytko (melanina), a o długości fali 1064nm głębiej (hemosyderyna). Część barwnika ulega odparowaniu poprzez mikrouszkodzenia naskórka, część ulega rozproszeniu w tkance, a część zostaje usunięta przez układ limfatyczny. Im krótszy impuls tym mniejsze ryzyko oddziaływania termicznego na tkankę, w której zdeponowany jest barwnik, czyli mniejszy ból i mniejsze ryzyko oparzenia skóry.

Skuteczność laseroterapii

Mimo, że skuteczność laseroterapii jest bardzo wysoka, to należy pamiętać, że całkowite usunięcie zarówno pajączków, jak i przebarwień może nie być możliwe w czasie jednego zabiegu. W celu uzyskania lepszych efektów może być konieczne wykonanie kliku zabiegów.

Bezpieczeństwo laseroterapii

Działania uboczne, często są nieuniknione i nie są powikłaniami laseroterapii przezskórnej. Może to być zaczerwienienie lub obrzęk i dyskomfort występujący po zabiegu (są to zmiany tymczasowe i zwykle ustępują po kilku godzinach).

Możliwe powikłania zabiegów laseroterapii przezskórnej obejmują:

• krwawienie i wybroczyny,
  • przebarwienia i odbarwienia,
  • oparzenia i pęcherzyki,
  • zmiany w strukturze skóry np. blizny,
  • infekcje (np. aktywacja opryszczki tj. wirus herpes simplex),
  • hirsutyzm (zwiększony wzrost owłosienia),
  • powiększenie węzłów chłonnych.

Niektóre powikłania, takie jak blizny, przebarwienia lub odbarwienia mogą być trwałe. Warto jednak zaznaczyć, że zabieg laseroterapii jest uznawany za metodę wysoce bezpieczną, a wskazane powyżej powikłania występują bardzo rzadko.

żylaki usuwanie laserem gliwice