Obrzęk tłuszczowy, leczenie lipodemii ⋆ dr Łukasz Szczygieł

Obrzęk tłuszczowy

Lipodemia to bardzo rzadkie schorzenie

Obrzęk tłuszczowy, czyli lipodemia to utrwalony obrzęk tkanek wywołany nadmiernym rozwojem komórek tłuszczowych tkanki podskórnej i zatrzymaniem w tym obszarze płynu. Pojawia się na ogół symetrycznie początkowo w okolicy stawów kolanowych lub biodrowych. Nigdy nie schodzi poniżej kostek na stopę.

Występuje najczęściej u osób otyłych, niestety redukcja ciężaru ciała nie powoduje jednoczesnego zmniejszenia się objętości obrzęku. Osoby z obrzękiem tłuszczowym cierpią, ponieważ pomimo stosowania drakońskich diet ich ciało się nie zmienia i nadal pozostaje takie same.

Nie znamy dotąd przyczyny powstawania tej choroby. Najprawdopodobniej ma ona jednak podłoże genetyczne. Kobiety dotknięte chorobą, pomimo prowadzenia wzorowego trybu życia i uprawiania sportu, często oceniane są jako osoby niedbające o siebie, co bardzo obniża ich samoocenę.

obrzęk tłuszczowy jak leczyć
obrzęk a pajączki

Skutki lipodemii

Nadmierne odkładanie tłuszczu w rejonie miednicy oraz kończyn dolnych tworzy tzw. „nogi kolumnowe”. Nadmierne obciążenie kolan, dokuczliwe napięcie skóry oraz ocieranie się o siebie opuchniętych nóg sprawia, że podjęcie przez osobę dotkniętą lipodemią wzmożonej aktywności fizycznej jest często mimo szczerych chęci problematyczne i trudne do wykonania.

Kolejnym problemem zdrowotnym pacjentek jest zwiększona podatność na siniaczenie kończyn dolnych i bardzo liczne pajączki.

Z czasem do obrzęku tłuszczowego dołączają się kolejne – obrzęk limfatyczny, a często i żylny, co wraz z wystąpieniem przewlekłego stanu zapalnego tkanki podskórnej może generować spiralę procesów wywołujących ból i niesprawność.

Jak leczyć lipodemię?

Pacjentki walczą z lipedemią stosując kompresjoterapię w 3. i 4. klasie ucisku, pod postacią bandażowania wielowarstwowego i szytych na miarę wyrobów płaskodzianych. Niestety obrzęknięte tłuszczem kończyny nadal nie szczupleją. Ustają jednak dolegliwości i zmniejsza się tempo przyrastania obrzęku.

Holistyczne internistyczno-angiologiczne podejście do pacjentki, nie omijające ustabilizowania gospodarki hormonalnej i elektrolitowej potrafi wiele zdziałać.

Rozwiązaniem, które należy z pewnością uwzględnić jest liposukcja. Jeżeli umożliwia ona dodatkowo modelowanie kończyn dolnych i odzyskanie ich atrakcyjnego i akceptowalnego kształtu, stanowi wybawienie również dla naruszonej strefy emocjonalnej pacjentki i pozwala na wyprowadzenie z zespołu depresyjnego.