Owrzodzenia żylne, skuteczne leczenie ⋆ dr Łukasz Szczygieł

Owrzodzenia żylne

Owrzodzenie żylne to rana występująca w okolicy kostki

Ta dolegliwość pojawia się najczęściej po stronie przyśrodkowej, i pozbawiona jest tendencji do samoistnego gojenia. Dotyka pacjentów z przewlekłą niewydolnością żylną – z żylakami, obrzękami i zmianami zapalnymi tkanek goleni lub pacjentów po zakrzepicy żylnej. Owrzodzenia są często skutkiem dużych żylaków i wieloletnich zaniedbań w ich prawidłowym leczeniu.

Poradnia flebologiczna z definicji zajmuje się skutecznym leczeniem owrzodzeń żylnych. W tym celu regularnie wykonuję ocenę rany wraz z jej oczyszczeniem, stosuję opatrunki specjalistyczne (w zdecydowanej większości objęte refundacją NFZ) i stosuję kompleksową terapię przeciwobrzękową: drenaż limfatyczny, kompresjoterapię wielowarstwową i z użyciem pasty cynkowej (opatrunki utrzymywane nawet do 7 dni).

leczenie owrzodzeń katowice
owrzodzenia poradnia śląsk

Skąd biorą się owrzodzenia żylne

Owrzodzenia żylne początkowo pojawiają się w formie niewielkiego strupka, powstającego wskutek zadrapania, skaleczenia, czy ukąszenia przez komara. Żylaki wskutek zaburzenia odpływu krwi z nóg wywołują obrzęk tkanki podskórnej i nasilają skłonność skóry do reakcji alergicznych, zapalnych i utrudniają gojenie się ran.

Ubytek skóry powiększa się, odsłonięta powierzchnia tkanek sączy, na powierzchni owrzodzenia żylnego gromadzi się gęsta wydzielina, która utrudnia odpowiednie oczyszczanie się rany, a pod tą skorupą rozwijają się bakterie chorobotwórcze. Rana bywa zwykle dość bolesna, a rozwój bakterii czyni ją również nieprzyjemnie pachnącą. Duży wysięk z rany stanowi dla pacjenta poważny problem higieniczny – założony opatrunek po krótkim czasie jest mokry.

Pacjent boryka się ze znacznymi problemami związanymi ze zmianą kosztownych opatrunków, niechęcią bliskich co do pomocy z oczyszczaniem rany, częstymi dojazdami do rejonowej poradni chirurgicznej. Owrzodzenie żylne znacznie obniża jakość życia i przyczynia się do poważnego zespołu depresyjnego.

Jak leczyć owrzodzenie żylne?

Leczenie przyczynowe owrzodzenia żylnego pozwala na szybkie wygojenie nawet wieloletnich ran. Zabiegi małoinwazyjne – laserowa ablacja wewnątrzżylna i skleroterapia, również w ramach procedury hybrydowej – mogą zostać wykonane u pacjenta z owrzodzeniem żylnym i są dla niego bezpieczne. Powiem więcej, są wybawieniem od bólu, niepełnosprawności i depresji związanej z cieknącą, cuchnącą i olbrzymią raną.

W wyjątkowych przypadkach bardzo dużych owrzodzeń leczenie uzupełnia się o przeszczep skóry.

Czy wygojone owrzodzenie może nawrócić?

Niestety tak. Wygojenie rany nie oznacza, że noga jest już zupełnie zdrowa. Nie zwalnia od stosowania profilaktyki niewydolności żylnej pod postacią kompresjoterapii. Żaden też z zabiegów stosowanych w leczeniu owrzodzeń nie jest przyczynowym leczeniem niewydolności żylnej, ponieważ jej objawy mogą wystąpić w różnych żyłach w różnym okresie czasu, dlatego po zabiegu mogą znowu pojawić się żylaki i owrzodzenie wywołane przez niewydolność innych żył, obecnie zdrowych.